VIII.
ÜNİTE
SİYASET
VE SİYASET FELSEFESİ NEDİR?
1) İbni
Rüşd’ün siyasal anlayışına göre, temel olarak ‘’dünyevi devlet’ hakkında görüşü
hangi seçenekte doğru verilmiştir?
a) Aklın
yasa ve buyruklarına tabidir.
b) Tanrı’nın
gerçek temsilcisi olan halifenin yetkileri sorgulanamaz ve ona tabi olanların
hiçbir itiraz hakkı yoktur
c) Platon
ve Aristoteles’in felsefi mirasıyla İslam ilahiyatını harmanlayan bir siyaset
anlayışına sahiptir
d) Farabi
teokrasiyi savunur
e) Aklı
kendi siyasal iktidarı için birleştiren kişidir.
2) Aquinas’da
üçerli iki grup halinde sıralanan iyi ve kötü egemenlik biçimleri, aşağıdaki
seçeneklerden hangisinde doğru verilmiştir?
a) İyi
yönetim biçimleri monarşi, aristokrasi ve anayasal çoğunluk hükümeti, kötü
yönetim biçimleri de tiranlık, oligarşi ve demokrasidir.
b)
İyi yönetim biçimleri monarşi, aristokrasi
ve oligarşi, kötü yönetim biçimleri de tiranlık, anayasal çoğunluk hükümeti ve
demokrasidir.
c)
İyi yönetim biçimleri oligarşi,
aristokrasi ve anayasal çoğunluk hükümeti, kötü yönetim biçimleri de tiranlık,
monarşi ve demokrasidir.
d) İyi yönetim biçimleri tiranlık, aristokrasi ve anayasal çoğunluk hükümeti, kötü yönetim biçimleri de monarşi, oligarşi ve demokrasidir.
3) Aquinas’a
göre Tanrı temsilcisi kimdir?
b)
Peygamber
c)
Ruh
d)
Kral
e) Kilise
ve papa
4) Augustinus
ve Aquinas arasındaki fark nedir?
a)
Aquinas radikal, Augustinus ılımlı
teokratik
b)
Augustinus Tanrı inancını reddeder,
Aquinas buna karşı çıkar.
c) Augustinus
radikal, Aquinas ılımlı teokratik
d)
Aralarında fark yoktur.
e)
Augustinus Tanrı, Aguinas Peygamber
5) Augustinus
ile ilgili değildir?
a) Augustinus radikaldir. Patristik felsefenin en önemli temsilcisidir.
b) Doğa ve
insan merkezli modern siyaset anlayışı vardır.
c)
Bütün evrenin ve bu evrene dair düzenin ve
dolayısıyla siyasal iktidarların birincil kaynağı Tanrı’dır
d)
Augustinus Tanrı devleti ya da kentiyle,
dünyevi devlet ya da kent arasında bir ayrım yapar.
e)
Tanrısal adalet ve iktidardan, tikel ve
göreli bir tarzda pay alan dünyevi iktidar ve devletler, hiçbir zaman ideal ve
eksiksiz bir konuma ulaşamazlar
6) Kilise-Papa
terimi hangi düşünüre aittir?
a) Aquinas
b)
Eflatun
c)
Thales
d)
Herakletios
e) Epikuros
7) Augustinus’
a göre evrenin ve bu evrene dair düzenin birincil kaynağı nedir?
a)
İnsan aklı
b)
Doğa
c) Tanrı
d)
Kaos
e)
Tin
8) Aşağıda
Orta Çağ’ın din ve felsefe ilişkisine yönelik söylenenlerden hangisi yanlıştır?
a)
Dinsel inanç akılsal açıdan
temellendirilmelidir.
b)
Din toplumsal yaşamı hem entelektüel ve hem
de siyasal açıdan belirler.
c)
Felsefe dinsel inancın belirleyici
varlığının etkisiyle biçimlenir.
d) İnsanlık
için evrensel ve zorunlu ilke ve doğrular ancak hiçbir inancı mutlak kabul etmeyen
akılsal düşünme süreciyle gerçekleşebilir.
e) Dinsel inancı temellendirmek için felsefe yapılır.
9) Tanrı
devleti ile dünya devleti arasında ayrım yapan filozof kimdir?
a)
Platon
b)
Augustinus
c)
Farabi
d)
Aquinas
e)
Aristoteles
10) Aquinas
için en iyi egemenlik biçimi hangisidir?
a) Liberalizm
b) Demokrasi
c) Oligarşi
d) Tiranlık
e) Monarşi
11) ‘Filozof
– imam - hükümdar’ anlayışı aşağıdaki filozoflardan hangisine aittir?
a) Gazali
b) Augustinus
c) İbni
Rüşd
d)
Farabi
e) İbni
Sina
12) Felsefenin
doğuşuna tanıklık eden Antik Dönem’de, ……. tüm mitolojik boyutlarıyla
entelektüel ve siyasal yaşamı etkilemekteydi.
a) Din
b) Köylüler
c) Ruh
d) Kral
e) Dil
13) “İnsanların
toplumsal aidiyet ve tercihlerine bağlı bir inanç, tikel ve göreli bir kanıya
işaret edebilir.” görüşü kime aittir?
b)
Augustinus
c)
Farabi
d)
Aquinas
e)
Aristoteles
14) “Ruhsuz
bir dünyanın ruhu olan din, belki de hem uyuşturan ve hem de uyaran bir etkiye
sahiptir.”
görüşü kime aittir?
a)
Marks
b)
Augustinus
c)
Adorno
d)
Nietzsche
e)
Platon
IX.
ÜNİTE
RÖNESANS
VE MODERNİTENİN SİYASAL RUHU
1) Ortak
olarak toplumsal eşitlik ve özgürlük temelli ütopyalar kaleme alan üç ütopya
yazarı düşünür?
a)
Foucoult - Derrida – Nietzche
b)
Horkheimeir - Adorno – Hegel
c) T.
Campanella – F. Bacon – T. More
d)
Locke – Roussa - Hobes
e)
Marx – Hegel - Engels
2) Machiavelli
“Prens” adlı eserinde neyi temel alır?
a) Siyasetin
tümüyle tikel ve bireysel çıkarların alanı olduğu düşüncesini temel alır.
b)
Siyasetin tümüyle aşkın ve ideal
çıkarların alanı olduğı düşüncesini temel alır
c)
Siyasetin tümüyle hiyerarşik ve totaliter
çıkarların alanı olduğu düşüncesini temel alır.
d)
Siyasetin tümüyle mutlak ve evrensel
çıkarların alanı olduğu düşüncesini temel alır.
3) Thomas
More, Francis Bacon ve Thomas Campanella ütopyaları sırasıyla hangi
seçenektedir?
a)
Yeni Atlantis – Güneş Kenti – Ütopya
b)
1984 – Cesur Yeni Dünya – Otomatik
Portakal
c) Ütopya -
Yeni Atlantis- Güneş kenti
d)
Mülksüzler – Sineklerin Tanrısı – Açlık
Oyunları
e)
V for Vendetta – Demir Ökçe – Fahrenheit
4) Aşağıdakilerden
hangisi Machiavelli hakkında söylenemez?
a) ‘Prens’,
Machiavelli’nin en tanınmış yapıtıdır
b) Siyasette
amaç her türlü aracı haklı kılar. Amaç ise güç ve iktidardır
c) Eşitlik
ve özgürlük üzerine ütopyası vardır.
d) ‘güç
haktır’ ya da ‘adalet güçlünün işine gelendir’ der.
e) Machiavelli,
aralarında birkaç akıllı çıksa bile halkın çoğunluğunun ahmak, yarı cahil ve
korkak olduğu kanısındadır.
5) Machiavelli’nin
siyaset felsefesinde kendisini belirgin kılan düşüncelerinden hangisi değildir?
a) ‘Prens’,
Machiavelli’nin en tanınmış yapıtıdır
b) Siyasette
amaç her türlü aracı haklı kılar. Amaç ise güç ve iktidardır
c) Eşitlik
ve özgürlük üzerine ütopyası vardır.
d) ‘güç
haktır’ ya da ‘adalet güçlünün işine gelendir’ der.
e) Machiavelli,
aralarında birkaç akıllı çıksa bile halkın çoğunluğunun ahmak, yarı cahil ve
korkak olduğu kanısındadır.
a) Sermaye,
sınıf
b) Yasama,
yürütme
c) Devlet,
iktidar
d) Eşitlik,
özgürlük
e) Egemen,
güç
7) Ütopyaların
simgeledikleri genel özellik nedir?
a)
Sermaye, sınıf
b)
Yasama, yürütme
c)
Devlet, iktidar
d) Eşitlik,
özgürlük
e)
Egemen, güç
8) Rönesans
ne anlama gelir?
a)
Geriye dönüş
b)
Yükseliş
c) Yeniden
doğuş
d)
Arınış
e)
Uyanış
9) Orta
Çağ’ı takiben Rönesans ile birlikte gerçekleşen ikinci büyük dönüşüm hareketi
nedir?
a)
Fransız Devrimi
b)
Alman İdealizmi
c)
Doğu Romanın çöküşü
d) Reformasyon
e)
Dejenerasyon
10) Batı
dünyasında dinde reform hareketlerinin öncüsü kimdir?
a) Martin
Luther
b)
Thomas Aquinas
c)
Meister Eckhart
d)
Jacob Boehme
e)
Duns Scotus
11) ‘Prens’
adlı eser aşağıdaki düşünürlerden hangisine aittir?
a)
Thomas Hobbes
b) Machiavelli
c)
Campanella
d)
Thomas More
e)
David Hume
12) Aşağıdaki
eserlerden hangisi Rönesans dönemine ait ütopyalardan biridir?
a) Tinin
Fenomenolojisi
b) Algı
Kapıları
c) Ay
Kenti
d)
Yeni Atlantis
e) Zorba
X.
ÜNİTE
DOĞA
DURUMU VE TOPLUM SÖZLEŞMELERİ
1) İnsanı
bu doğa durumundan, herkesin herkesle savaşından kurtaracak olan nedir?
a)
Doğa yasalarının
b) Toplum
Sözleşmesi
c)
Ahlak yasaları
d)
Hukuk kurallarının
2) Hobbes’a
göre bir ‘………………… ’ insanları doğal savaş durumundan, çatışan yönelim ve çıkarların
kısır döngüsünden kurtarabilir. Boşluğa gelen seçenek hangisi olmalıdır?
a)
Doğa yasalarının
b) Toplum
Sözleşmesi
c)
Ahlak yasaları
d)
Hukuk kurallarının
3) Mutlak
monarşi-liberal demokrasi- mutlak demokrasi sırası ile kimlerindir?
a)
Rousseau – Hobbes – Locke
b)
Sokrates – Platon - Aristoteles
c) Hobbes-Locke-
Rousseau
d)
Adorno – Horkheimer - Marcuse
e)
Locke – Rousseau - Hobbes
4) Montesquie
devlete özgü 3 temel güç hangileridir?
a)
cemaat – cemiyet - cami
b)
organik – inorganik - mekanik
c) yasama –
yürütma – yargı
d)
sevgi – aşk - huzur
e)
habitus – alan – sermaye
5) Hobbe’un
siyaset anlayışı için söylenemez?
a)
Doğa ve insan merkezli modern siyaset
anlayışıyla yapıtlarını kaleme almıştır.
b) Liberal
demokrasiyi savunur.
c)
Varsayılan bir doğa durumuna dayalı toplum
sözleşmesi modelleriyle siyasal yaşamı kurgular.
d)
Mutlak monarşiyi savunur.
e)
Yalın doğallığı içinde ve toplum
sözleşmesi öncesinde, ‘insan insanın kurdudur.
6) Locke,
Hobbes, Montesguiue ve Rousseu' nun savundukları egemenlik biçimleri, sırasıyla
hangi seçenekte doğru verilmiştir?
a) Liberal Demokrasi
/ Mutlak Monarşi / Yasama - Yürütme - Yargı / Mutlak Demokrasi
b)
Mutlak demokrasi / Yasama – yürütme -
yargı / Liberal demokrasi / Mutlak monarşi
c)
Yasama – yürütme - yargı / Liberal
demokrasi/ Mutlak monarşi / Mutlak demokrası
d)
Mutlak monarşi /Mutlak demokrasi /Yasama –
yürütme - yargı / Liberal demokrasi
e)
Liberal demokrasi / Mutlak demokrası /
yasama – yürütme –yargı / Mutlak Monarşi
7) Montesquiu
ve Hobbes’un siyaset anlayışları hangi seçenekte doğru verilmiştir?
a)
Akılsallık, bilimsellik, evrensellik ve
eşitlik anlayışındadırlar
b) Hobbes
ve Montesquieu doğa ve insan merkezli modern siyaset anlayışı vardır.
c)
Hobbes
radikal, Montesquieu ılımlıdır
d)
Hobbes ve Montesquieu güç merkezli siyaset
anlayışı vardır.
e)
Hobbes ve Montesquieu yapı sökücüdür.
8) Hobbes
siyaset anlayışı, nedir?
a)
Mutlak demokrasiyi savunur
b)
Liberal demokrasiyi savunur
c) Mutlak
monarşiyi savunur
d)
Kapitalist yönetimi savunur
9) Locke’un
savunduğu egemenlik biçimi aşağıdakilerden hangisidir?
a)
Mutlak demokrasi
b)
Göreli demokrasi
c) Liberal
demokrasi
d)
Mutlak monarşi
e)
Sosyal demokrasi
10) Hobbes,
Locke ve Rousseau’nun savundukları
yönetim biçimlerinden hangisi doğru
olamaz?
a) Hobbes
mutlak monarşiyi,
b) Locke
liberal demokrasiyi,
c) Hobbes
mutlak demokrasiyi
d) Rousseau
mutlak demokrasiyi savunur.
11) Aşağıdaki
düşünürlerden hangisi yapıtlarını doğa ve insan merkezli modern siyaset
anlayışıyla kaleme almıştır?
a) Leibniz
b) Campanella
c) Augustinus
d) Platon
e)
Hobbes
12) ‘Doğa
durumu’ ve ‘toplum sözleşmesi’ kavramlarını temele alarak siyasal gerçekliği
ele alan filozof aşağıdakilerden hangisidir?
a) Hegel
b) Heidegger
c)
Rousseau
d) Aristoteles
e) Sokrates
13) ‘İnsan
insanın kurdudur’ görüşünü ileri süren düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
a) Kant
b) Aquinas
c) Rousseau
d)
Hobbes
e) Locke
14) Montesquieu
için devlete özgü üç temel güçten birisi aşağıdaki şıklardan hangisinde doğru
verilmiştir?
a) Yargı
b)
Dayanışma
c)
Örgütlenme
d)
Soruşturma
e)
Savuşturma
XI.
ÜNİTE
HEGEL’
İN SİSTEMİNDE SİYASETİN YERİ
1) Hegel
toplumun belli ahlaki normlar çerçevesinde örgütlenip kurumlaşmasını nasıl
adlandırır?
a) Törellik
b)
Ahlaklılık
c)
Devlet
d)
Aile
e)
Aideyetlik
2) Hegel
için gerçek anlamda siyasal yaşamın özünü ne oluşturur?
a)
Aile
b)
Sivil Toplum
c)
Asker
d)
Halk
e) Devlet
3) Hegel
için insan toplumunu, insanın siyasal gerçekliğini ve devleti anlamanın
başlangıç noktası nedir?
a)
Akılsal İrade
b)
İrade
c) Bilinçli
akılsal iradedir
d)
Özgür irade
e)
Güçlü irade
4) Hegel’
e göre siyasal kurumsallaşmanın doruğu nedir?
a)
Aile
b) Devlet
c)
Sivil toplum
d)
Asker
e)
Halk
5) Hegel’
de nesnel tin ile hukuk felsefesinin ortak kavramı nedir?
a)
Hayal
b) İnsani
özgür irade
c)
Algı
d)
Ruh
e)
Beden
6) Hegel’
de nesnellik ve Tin hakkında hangisi yanlıştır?
a)
Hegel’ in felsefe sistemi Mantık Bilimi,
Doğa Felsefesi ve Tin Felsefesinden oluşur.
b) Toplumsal
bir gerçeklik olarak siyaset, Doğa Felsefesinin içeriğini oluşturur.
c)
Tin Felsefesinin ikinci bölümü Nesnel
Tin’dir. Nesnel Tin insanın akılsal iradesiyle oluşturduğu tüm nesnel var oluş
düzlemidir.
d)
İnsan iradesiyle oluşturulan nesnel
gerçeklik, doğadan farklı olarak kültürü ve toplumu oluşturur.
e)
İnsanın kültürel zenginliği ve ona dayalı
toplumsal gerçeklik, siyasetin de zeminidir.
7) Aşağıdakilerden
hangisi Hegel’ in Felsefi Bilimler Ansiklopedisi’nin üç ana bölümünden biridir?
a)
Ahlak Felsefesi
b) Tin
Felsefesi
c)
Tarih Felsefesi
d)
Hukuk Felsefesi
e)
Varlık Felsefesi
8) Aşağıdakilerden
hangisinde Hegel’ in Felsefi Bilimler Ansiklopedisi’nin üç ana bölümü doğru bir
şekilde verilmiştir?
a)
Ahlak Felsefesi, Din Felsefesi, Hukuk
Felsefesi
b) Mantık
Bilimi, Doğa Felsefesi, Tin Felsefesi
c)
Tarih Felsefesi, Siyaset Felsefesi, Din
Felsefesi
d)
Hukuk Felsefesi, Varlık Felsefesi, Tin
Felsefesi
e)
Varlık Felsefesi, Ruh Felsefesi, Bilim
Felsefesi
9) Toplumsal
bir gerçeklik olarak siyaset Hegel’in Felsefi Bilimler Ansiklopedisi’nde hangi
ana bölümün içeriği oluşturur?
a) Doğa
Felsefesi
b) Tarih
Felsefesi
c) Ruh
Felsefesi
d)
Tin Felsefsi
e) Ahlak Felsefesi
10) Hegel’
in insanın kültürel ve dolayısıyla siyasal gerçekliğine ilişkin görüşleri hangi
iki eserinde yoğunlaşmıştır?
a) Mantık
Bilimi – Doğa Felsefesi
b) Tin
Felsefesi – Salt Aklın Eleştirisi
c)
Tinin Fenomenolojisi – Hukuk Felsefesi
d) Hukuk
Felsefesi – Tarih Felsefesi
e) Pratik
Aklın Eleştirisi - Metafizik
11) Hegel'
in Hukuk Felsefesi’ nde ortaya koyduğu şey aşağıdakilerden hangisinde doğru
verilmiştir?
Özgür bireysel iradeye dayalı toplumsal ve siyasal gerçekliğin kavramsal çözümlenmesidir
12) Hegelde
törellik nedir?
Hegel
toplumun belli ahlaki normlar çerçevesinde örgütlenip kurumlaşmasını törellik
diye adlandırır.
Toplumsal
ahlak temellidir ve devlet farklılıkları yadsımaz güvenceye alır ve bireyler
kendini özgürce ifade etmeli der.
***Final
sınavında çıktığı düşünülen bir soru içerisinde Hegel
– Adalet - Nesnel Tin kelimeleri geçiyor sorusu Cevap: Hukuk
imiş
XII. ÜNİTE
MARKSİST SİYASET FELSEFESİ
1) Marks
için modern toplumu karakterize eden iki sınıf nedir ve bunlar arasındaki
ilişki nasıl değerlendirilebilir?
a) Üst
sınıf ve orta sınıf
b) Burjuvazi
ve kapitalistler
c)
Kapitalistler ve proleterler
d) Orta
sınıf ve alt sınıf
e) İşçi
ve proleterler
2) Aşağıdakilerden
hangisi Marksizme göre insanlık tarihine ait dönemlerden değildir?
a)
Eğitim Öncesi Dönem
b) İlkel
Komünal dönem
c) Feodal
Dönem
d) Kapitalist
Dönem
e) Köleci
Dönem
3) Aşağıdakilerden
hangisi Marksist düşünce değildir?
a) Artı-değer
ve sınıf egemenliği
b)
Töz – İlinek
c) İşçi –
proleterya
d) Sınıf
ve Mülkiyet temelli
4) Marksizme
göre hangisi insanlık tarihine ait dönemdir?
a) Pragmatist
toplum
b) Realist
toplum
c)
Komünal toplum
d) Pozitivist
toplum
e) Liberal
toplum
5) Marksizmin
önemi nedir?
a) Eleştirel
teoriyi ya da teorik eleştiriyi idealist ve soyut bir düzlemden, toplumsal ve
sosyolojik bir düzleme indirmek
b)
Siyasal gerçekliği sınıf temelli tarihsel
bir gelişim süreci bağlamında kavrama çabası
c) Geç-dönem
kapitalizminin (Spaetkapitalismus) kendine özgü sorunlarını analiz edebilmek
d) Siyasal
gerçekliğin teorik ve pratik eleştirisi, toplumsal etkileşim ve iletişimin
dinamiğine dayandırmak
6) Marksist
teori açısından köleci toplum ile ilgili hangisi doğrudur?
a) İnsan
ilişkilerindeki özgürlük ve eşitliğin en ilkel, naif ve basit tarzı bu döneme
özgüydü.
b)
Sınıflı toplumun başlangıcını oluşturur.
c) Derebeylik,
toprak sahibi derebeyleriyle mülksüz köylülerin, yani serflerin üretim
ilişkileri temelinde biçimlenmişti
d) Tarihsel
gelişimin seyrini ve siyasal gerçekliği asıl olarak belirleyen iki sınıf söz
konusudur.
e) Yoksul
köylüler, yani serfler yarı köle durumundadırlar
7) Marksizm
teorisinin, tarihsel sürece ilişkin anlatımına göre insanlık tarihinin ilk
dönemini hangi toplum oluşturmuştur?
a) İlkel
komünal toplum
b) Köleci
toplum
c) Feodal
toplum
d) Kapitalist
toplum
8) Marksizm
teorisinin tarihsel sürece ilişkin anlatımına göre sınıflı toplumun
başlangıcını hangi toplum oluşturmuştur?
a) İlkel
komünal toplum
b) Köleci
toplum
c) Feodal
toplum
d) Kapitalist
toplum
9) Frankfurt
Okulu ve Eleştirel Teori, Neo-Marksist anlayış ve tartışmalar bağlamında hangi
sorunlara odaklanır?
a) Marksizm
ve liberalizm
b)
Liberal kapitalizm ve reel sosyalizm
c) Feodalizm
ve fonksiyonalizm
d) Modern
Marksizm ve kapitalizm
10) Marksizm
teorisinde Köleci toplum ile ilgili aşağıdakilerden hangisi doğru değildir?
a) Feodal
toplum ya da derebeylik, toprak sahibi derebeyleriyle mülksüz köylülerin, yani
serflerin üretim ilişkileri temelinde biçimlenmişti.
b) Dük-düşeş,
kontkontes gibi soyluluk unvanlarına da sahip zengin derebeyleri yanında, Orta
Çağ’a özgü işçi sınıfı ve burjuvalardan söz edilebilir.
c) Feodalizmde
yoksul köylüler, yani serfler yarı köle durumundadırlar.
d) Üretimin
küçük bir bölümü dışında hepsini derebeyine vermek zorunludur.
11) Marksizme
göre insanlık tarihine ait dönemlerden birisi değildir?
a) İlkel
Komünal toplum
b) Köleci
Toplum
c) Feodal
Toplum
d) Kapitalist
Toplum
e) Liberal
toplum
12) Marksizm’in
tarihsel gelişim açısından, tarihsel gelişimin seyrini ve siyasal gerçekliği
asıl olarak belirleyen iki sınıfın söz konusu olduğu dönem hangi toplumdur?
a) İlkel
komünal toplum
b) Köleci
toplum
c) Feodal
toplum
d) Kapitalist
toplum
13) Marksizm’in
tarihsel gelişim açısından, yoksul köylüler, yani serfler yarı köle
durumundadırlar. Üretimin küçük bir bölümü dışında hepsini derebeyine vermek
zorunlu olduğu bu dönem hangi toplumdur?
a) İlkel
komünal toplum
b) Köleci
toplum
c) Feodal
toplum
d) Kapitalist
toplum
14) Bireysel
özgürlükleri ve bu bağlamda özel mülkiyeti siyasal gerçekliğin dokunulmaz
ilkeleri olarak gören düşünce akımı hangisidir?
a) Liberalizm
b) Empirizm
c) Marksizm
d) Dogmatizm
e) Sosyalizm
15) Sosyalist
ülkelerin deneyimine verilen ad aşağıdakilerden hangisidir?
a) İdeal
sosyalizm
b) Demokrat
sosyalizm
c) Teknokrat
sosyalizm
d) Teokrat
sosyalizm
e) Reel
sosyalizm
16) Marksizm;
tarihi, toplumu ve siyasal gerçekliği hangi iki bakış açısı aracılığıyla
yorumlamaya çalışır?
a) Diyalektik
- İdealist
b) Naturalist
- Materyalist
c) İdealist
- Taoist
d) Diyalektik
– Materyalist
e) Rasyonalist
– Empirist
17) Marks
için modern toplumu karakterize eden ve siyasal mücadelede özellikle dikkate
alınması gereken iki sınıf aşağıdakilerden hangisidir?
a) Şehirliler
- Köylüler
b) Kapitalistler
– Proleterler
c) Toprak
Sahipleri – İşçi Sınıfı
d) Yöneticiler
– İşçiler
e) Bilim
adamları – Filozoflar
18) Aşağıdakilerden
hangisi toplumsal adaleti politik reformlarla gerçekleştirmeyi hedefler?
a) Septik
demokratlar
b) İdealistler
c) Sosyal
demokratlar
d) Devrimci
Marksistler
e) Liberal
devrimciler
FRANKFURT
OKULU VE ELEŞTİREL TEORİ
1)
Kültür
endüstrisi kavramı aşağıdakilerden hangisine aittir?
a) Habermas
b) Hegel
c) Marks
d) Marcuse
e) Adorno
2)
İletişimsel Eylem Teorisi kimindir?
a) Theodor
Adorno
b) Jürgen
Habermas
c) Max Horkheimer
d) Herbert
Marcuse
e) Felix
Weil
3)
Marksist felsefenin bazı temel ilkelerine
sahip çıkarak hem liberal toplumlara hem de reel Sosyalizme eleştirel yaklaşan
teoridir görüşü hangisidir?
a) Eleştirel
Teori
b) Diyalektik
ve Tarihsel Materyalizm
c) Artı‐değer
ve Sınıf Egemenliği
d) Devrim
ve Sosyalizm
e) Neo-Marksizt
teori
4)
Freud’un yaptığı ve Marcus’ta etkili
olduğu iki ayrım?
a) Yaşama
güdüsü – Ölüm dürtüsü
b) Yaşama
savaşı – Ölüm dürtüsü
c) Yaşama
dürtüsü – Ölüm dürtüsü
d) Yaşama
görüşü – Ölüm savaşı
5)
Eleştirel Teori’ nin en önemli kavramı
hangisidir?
a) Kültür
şoku
b) Kültür
boşluğu
c) Kültür
çatışması
d) Kültür
endüstrisi
e) Kültür
dayanışması
6)
Habermas’ ın iletişimsel eylem teorisinin
temel hedefi nedir?
a) Aklı ve
akılcılığı aşkın metafizik bir düzlemden, kişiler arası iletişimin somut ve dinamik
düzlemine indirgemek.
b) Eleştirel
teoriyi ya da teorik eleştiriyi idealist ve soyut bir düzlemden, toplumsal ve
sosyolojik bir düzleme indirmektir. (bu seçenek amaç)
c) Geç-dönem
kapitalizminin (Spaetkapitalismus) kendine
özgü sorunlarını analiz edebilmek için, Marksist Teori’nin yenilenmesi
gerektiğini düşünür. (buda ilk hedefi)
d) Siyasal
gerçekliğin teorik ve pratik eleştirisi, toplumsal etkileşim ve iletişimin
dinamiğine dayandırılabilir. (bu da dayanağı
7)
Frankfurt Okulu ve Eleştirel Teori bağlamındaki
tartışmalarda en çok başvurulan kaynaklar arasında kimler yoktur?
a) Hegel
b) Marks
c) Sigmund
Freud
d) Marks ve
Engels
8)
Horkheimer
Adorno ile ‘Aydınlanmanın Diyalektiği’ adlı önemli yapıtı da kaleme almıştır. Aydınlanmanın Diyalektiği, hem faşizm ve reel
sosyalizme özgü ve hem de liberal
burjuva toplumlarına özgü olduğu düşünülen tahakkümün
gölgesinde kaleme alınmış bir yapıttır.
Bu totaliter ve tahakkümcü uygulamalar,
genel olarak modern ve özel olarak aydınlanma felsefesiyle sınırlanamayacak bir anlayışının tezahürleridir.
Yukarıda verilen öncülde boşluklara gelen
seçenek sırasıyla hangisi olmalıdır?
a) Totaliter
Yönetimlerin / Kapitalist / Akıl Ve Akılcılık
b) feodal
devletlerin / liberal / mantık ve akılcılık
c) Kominal
toplumların / sosyal / mülkiyet
d) Totaliter
toplumların / muhafazakar/ cemaat
9)
Geleneksel ve Eleştirel Teori adlı yapıt
hangi düşünüre aittir?
a) Adorno
b) Marcuse
c) Habermas
d) Horkheimer
e) Freud
10)
Aşağıdakilerden hangisi Frankfurt Okulu ve
Eleştirel Teori bağlamındaki tartışmalarda en çok başvurulan kaynaklardan
biridir?
a) Aquinas
b) Hegel
c) Fichte
d) Agamben
e) Platon
11)
Eleştirel Teori’nin temsilcilerinden
Herbert Marcuse için en önemli referans kaynakları hangi şıkta doğru
verilmiştir?
a) Marks-Hegel-Freud
b) Hume-Schelling-Marks
c) Comte-Heidegger-Zizek
d) Hegel-Kant-Jacobi
e) Fichte
– Freud - Lacan
12)
İletişimsel Eylem Teorisi’yle öne çıkan
filozof aşağıdakilerden hangisidir?
a) Derrida
b)
Habermas
c) Goethe
d) Marcuse
e) Deleuze
13)
Eleştirel teorinin eleştirel yaklaştığı
kavram hangisidir?
Liberal
demokrasi
14)
Eleştirel teorinin savunucusu kimdir?
Max
Horkheimer ve Theodor W. Adorno
15)
Horkheimer ve Adorno’ya getirilen siyasal
eleştiri nedir?
Aydınlanmanın Diyalektiği, hem faşizm ve reel sosyalizme özgü totaliter yönetimlerin ve hem de liberal burjuva toplumlarına özgü olduğu düşünülen kapitalist tahakkümün gölgesinde kaleme alınmış bir yapıttır.
XIV. ÜNİTE
MODERN SİYASETİN ÖTESİNDE
1) Kendisi
için toplum değerlerinin değil yaşam değerlerinin belirleyici olduğu filozof
aşağıdakilerden hangisi olabilir?
a) Platon
b) Foucault
c) Adorno
d) Nietzsche
e) Rousseau
2) Kendine
özgü etik ve entelektüel bir içerikle bireysel özgürlük ve güç istencine dayalı
bir yaşam modeli sunan filozof?
a) Nietzsche
b) Hegel
c) Derida
d) Hobes
e) Marcus
3) Foucault
göre aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
a) Moderniteye
özgü evrensel ve zorunlu doğruluk savları, toplumsal ve politik söylemin tikel
ve göreli düzleminde biçimlenir.
b) İktidarın
normları, onun tikel ve göreli gerçekliğini, tarihsel formasyonunu aşan bir
düzlemden hareketle temellendirilir.
c) Felsefi
düşünce ve terminolojinin tarihsel verilerle bu sentezi, etik ve politik
evrensellik savlarının ardındaki İktidar ilişkilerini deşifre etmek için uygun
ve verimli bir zemin oluşturur.
d) Foucault
göre bireysellik, öznelik, evrensellik doğruluk ve bilim gibi tüm temel kavramları
ve tıpkı iktidar mekaniamaları ve söylemleri oluşturu
e) Delilik
ve Uygarlık, Kliniğin Doğuşu, Kelimeler ve Şeyler, Bilginin Arkeolojisi,
Hapishanenin Doğuşu, Cinselliğin Tarihi gibi önemli yapıtlar üretmiştir
4) Derrida’
nın felsefesi hangi bakımdan post-modern bir felsefedir?
a) Modern
felsefenin tüm evrensel ve zorunlu gerçeklik ve doğruluk savlarını temelsiz
bulur.
b) Modern
felsefenin teolojiden bağımsız olmasını eleştirir.
c) Modern
felsefenin insan merkezli olmasını eleştirir.
d) Aydınlanma
düşüncesinin temelini oluşturan rasyonalizmin, yani nesnel bilginin akıl
yoluyla edinilebilir olduğu inancına karşı çıkar.
e) ‘İnsan
kendi davranışlarının bir ürünüdür ve kendi kendini oluşturma durumundadır.’
der.
5) Nietzsche
modern felsefesinin ve siyasetin hangi kavramlarını eleştirerek güç istencine
dayalı bir yaşam modeli sunar?
a) Akılsallık,
bilimsellik, evrensellik ve eşitlik
b) Yapısöküm,
yapıbozum, yapı ve kurum
c) Bilimsellik,
yaşam tarzı, gerçekcilik, görecelik
d) Beden,
doku, yöntem, kültür
e) Etik,
entelllektüel, toplumsal, simgesel
6) Jacgues
Derrida’nın ‘yapı söküm’ yöntemi hakkındaki söylemlerinden hangisi yanlıştır?
a) Yapısöküm,
hem metafizik sistemlerden kaynaklanan entelektüel şiddeti hem de toplumsal
sistemlerden kaynaklanan siyasal şiddeti teşhir etmenin bir yöntemidir.
b) İktidarın
şiddetine karşı ekolojik, feminist, etnik, dinsel ya da sınıfsal duyarlılıkları
temel alan çeşitli yaklaşımlar ortaya çıkmıştır.
c) Yapı söküm,
yalnızca metafizik sistemlerden kaynaklanan entellektüel şiddettir.
d) Yapısöküm, yalnızca metafizik sistemlerden kaynaklanan entelektüel şiddeti değil, toplumsal sistemlerden kaynaklanan siyasal şiddeti teşhir etmenin bir yöntemidir.
7) Friedrich Nietzsche’ nin modern ve
aydınlanmacı görüşleri neler olamaz?
a) Bireysel
irade ve özgürlük gibi değerlere sahip çıkmıştır. Yaşam değerlerini savunur.
b) Modern
düşüncenin akılsallık, bilimsellik, evrensellik ve eşitlik gibi değerlerine
eleştirel yaklaşır
c) Akılsallık,
bilimsellik, evrensellik ve eşitlik gibi değerleri savunur.
d) Nietzsche’nin
Güç İstenci adlı yapıtındaki ifadesi, sürü ahlakının bir dışavurumudur.
e) Nietzche
için belirleyici olan toplum değerleri değil, yaşam değerleridir.
8) Derrida
ve post moderncilerin kabul etmedikleri nelerdir?
a) Post-modern
ve post-yapısalcı bir ruhu sahip Derridacı felsefe, iktidar mekanizmaları ve
söylemlerinin ‘yapısöküm’ ya da ‘yapıbozum’una odaklanır.
b) Bu
post-modern ve yapısökümcü çerçevede, iktidarın şiddetine karşı ekolojik,
feminist, etnik, dinsel ya da sınıfsal duyarlılıkları temel alan çeşitli
yaklaşımlar ortaya çıkmıştır.
c) Radikal
bir kopuş ve yadsımadan uzak dururlar.
d) Siyaset
felsefesi bağlamında birincil sonucu, bütünsel bir iktidar hedefinden çok,
siyasal iktidarın uygulamalarına karşı bilinci sürekli uyanık tutmaktır.
9) Aşağıdaki
yapıtlardan hangisi Jacques Derrida’ ya ait değildir?
a) Akıl
Tutulması
b) Gramatoloji
c) Yazı
ve Ayrım
d) Marks’ın
Hayaletleri
e) Açmazlar
10) Aşağıdaki
filozoflardan hangisi modern ve aydınlanma felsefelerine karşı olanlardan
biridir?
a) Hegel
b) Nietzsche
c) Adorno
d) Marcuse
e) Schelling
11) Nietzsche’ye
göre toplum temel olarak hangi iki bölümden oluşur?
a) İşçi
sınıfı - Kapitalistler
b) Yöneticiler
- Askerler
c)
Efendiler – Köleler
d) Rasyonalistler
– Empiristler
e) Septikler
– Dogmatikler
12) Aşağıdakilerden
hangisi modern ve aydınlanmacı felsefelerin eleştirilen kavramlarından biri
değildir?
a) Bireysellik
b) Doğruluk
c) Sonsuzluk
d) Bilim
e) Öznellik
13) Nietzsche’nin
eleştirdikleri?
Modern
düşüncenin akılsallık, bilimsellik, evrensellik ve eşitlik gibi değerlerine
eleştirel yaklaşır.
Nietsche
modern ve aydınlatması felsefeyi eleştirir. YAŞAM DEĞERLERİNİ savunur. Sürü
ahlakı modernitenin dışa vurumu.
14) Nietzsche'nin
bilgi ve güç ile ilgili olarak iki değer verme tarzı konusunda hissettiği
gerçeklik aşağıdakilerden hangisidir?
a) Aşkın
b) İçkin
c) Post yapısal